Professioneel, gastvrij en bijzonder

Wat

Aandacht voor de kwaliteit van het ondernemerschap in de winkel op diverse fronten: klantgerichtheid en gastvrijheid (ook voor anderstaligen), presentatie, beleving in de winkel, uniciteit, blurring, vakmanschap, uitstraling

 

Waarom

Het belangrijkste element van een winkelstraat is uiteraard de winkel zelf. Dáár wordt uiteindelijk het klantcontact, de klantenbinding, de beleving en wellicht ook de aankoop gecreëerd. Niets is zo veranderlijk als het retaillandschap; heden ten dage moet je je onderscheiden op diverse fronten om klanten naar je winkel te lokken en omzet te genereren. De mening onder ondernemers is dat de kwaliteit van ondernemerschap in Groningen nog sterk varieert qua concepten en klantvriendelijkheid: van steengoede formules tot concepten waar nog wel wat aan verbeterd kan worden.

Deze agenda wil stimuleren dat de kwaliteit en het onderscheidend vermogen van de winkels in Groningen op een nog hoger niveau komt, door de ondernemers op dit vlak te ondersteunen. Focus ligt daarbij met name op de zelfstandige, lokale  ondernemers, die met hun bedrijven de binnenstad een unieke, lokale kleur geven.

 

Hoe

De ambitie is om de komende jaren producten te ontwikkelen die het ondernemerschap verder kunnen stimuleren en ondersteunen. Een goed voorbeeld is de Groninger Retail Academy, wat nu al een project is waarin de GCC, samen met onder andere de Hanzehogeschool, op allerlei vlakken workshops en cursussen aanbiedt om de kwaliteit van de het retailvak te versterken. MKB Noord heeft eveneens een pakket aan ondersteunende adviesproducten uitgewerkt.
De komende jaren willen we graag de professionaliteit van het ondernemerschap verder versterken, bijvoorbeeld door
in te zoomen op:

  • Klantgerichtheid in een internationale stad
  • De kracht van oorspronkelijkheid en ambacht
  • De presentatie en profilering van de winkels (fysiek en in de social media)
  • Het belang van storytelling
  • De zin en onzin van nieuwe technologieën
  • De mogelijkheden van blurring

 

GCC wil daarnaast verkennen of een instrument ontwikkeld kan worden, waarin een bedrijf zich kan laten ‘doorlichten’ om te bekijken hoe goed de winkel is: product, verhaal, uitstraling, inrichting/etalage, onderscheidend vermogen, etc.

 

Wanneer

Prioriteitsniveau 1   |   Start 2018

 

Wie

GCC in samenwerking met partijen als de Hanzehogeschool, MKB Noord en ondersteund door specialisten en specialistische bureaus op diverse vakgebieden