Verrassend kleinschalig cultureel aanbod
Wat
Mobiele compacte podia waarop kunstenaars hun talenten kunnen laten zien aan winkelend publiek. Het creëert een plek waar debatten kunnen worden gevoerd (referentie Speaker’s Corner), waar wat gebeurt en te beleven is.
Waarom
Groningen bruist, groeit en bloeit, zeker ook in de kunsten (muziek, ontwerp, literatuur, debat, etc. etc.) in de diverse instellingen in de stad. Toch zijn dit vaak nog besloten werelden. Vanuit deze agenda bestaat de ambitie deze talenten ook aan de binnenstadsbezoekers te laten zien. Dit is een mes dat snijdt aan twee kanten:
. Er zijn unieke, onverwachte dingen te beleven in de stad, op hoogwaardig niveau. Dit past in een tijd waarin mensen naar de stad gaan om te willen ‘beleven’ . Kunstenaars en artiesten krijgen een kans om zich bij het publiek in de kijker te spelen
Hoe
Fysiek: ontwikkeling van een verplaatsbaar podium, en/of een vaste locatie. Programmatisch: GCC legt (evt. samen met gemeente) contact met kunstinstellingen (bv. Minerva, USVA, conservatorium, dansscholen, muziekscholen, Faculteit der Letteren van RUG) en biedt ruimte op een
podium aan voor bijvoorbeeld de koopzondagen.
Marketing: Marketing Groningen promoot Groningen als stad waar cultuur en retail hand in hand gaan, waar altijd wat te beleven valt en je nooit weet wat je voor moois aantreft!
Wanneer
Prioriteitsniveau 1 | Start begin 2018
Wie
GCC is initiatiefnemer en mogelijk ontwikkelaar en eigenaar van een podium. Gemeente faciliteert locaties. Gezamenlijk benaderen zij culturele instellingen voor ontwikkeling programma. Marketing Groningen promoot programma in citymarketing.