Het uitvoeringsprogramma van de Groningen City Club bestaat uit twee onderdelen, te weten de ‘Groninger Ondernemers Academy’ en het algemene ‘Uitvoeringsprogramma’. In deze eindrapportage wordt voor beide onderdelen aangegeven welke activiteiten er zijn uitgevoerd in de periode januari t/m december 2024.
Groninger Ondernemers Academy

Innovatief en vernieuwend ondernemerschap:

  • 22 januari | Workshop Social Media: the do’s and dont’s van Insta (basis)
    Centraal tijdens deze workshop stond de vraag hoe je Instagram nu inzet op zo’n manier dat je klanten je graag volgen en uiteindelijk vaker bij je langs komen. Er is stil gestaan bij de diverse trends die er zijn en waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Voor deze sessie hebben we social media deskundige Kirsten Jassies gevraagd. Zij geeft Instagram- en Tiktoktrainingen aan zelfstandigen en bedrijven, zowel overheid, retail als media. Het aantal aanmeldingen voor deze workshop was dusdanig hoog dat we hebben moeten werken met een reservelijst. Uiteindelijk is besloten om dezelfde workshop nog een keer te herhalen op 11 maart. Deze bijeenkomst werd als zeer goed beoordeeld door de aanwezigen.
  • 11 maart | Workshop Social Media: the do’s and don’t’s van Insta (herhaling basis)
    Dit was een herhaling van de workshop die op 22 januari heeft plaatsgevonden en werd opnieuw erg goed bezocht. Ook deze workshop werd als zeer goed beoordeeld door de aanwezigen.
  • 26 maart | Workshop Instagram Strategie en Reel (verdieping)
    Deze workshop volgde op de basis workshops die hebben plaatsgevonden op 22 januari en 11 maart. Naar aanleiding van deze eerder workshops kregen we vanuit ondernemers het verzoek om een verdiepende sessie te organiseren. In deze verdieping sessie zijn de aanwezigen samen met Kirsten aan de slag gegaan met hun Instagram Strategie en een Instagram Reel of videoplan. Het was een praktische workshop die opnieuw veel ondernemers trok. Ook deze bijeenkomst werd als zeer goed beoordeeld.

Digitalisering:

  • 21 mei: Workshop AI voor beginners: Boost je business met ChatGPT
    Dit betrof een Introductie in AI. Voor ondernemers die nog niet direct wisten wat AI is, hoe het werkt en nog belangrijker, hoe kan het hen kon helpen. Tijdens de workshop werd er gewerkt met Hands-on ChatGPT Oefeningen en was er ruimte voor interactie en feedback. Deze workshop werd verzorgd door Freya Liemburg. Zij geeft praktische trainingen, heldere keynotes en eerlijk advies over AI en heeft inmiddels meer dan 1000 professionals getraind, zowel incompany als via open inschrijvingen. De workshop werd met een goed beoordeeld.

Inspiratie:

  • 30 + 31 mei | DWNS congres Groningen: Stad in beweging
    Op 30 en 31 mei vond het tweedaags congres ‘Groningen: stad in beweging’ plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of beleef je het congres opnieuw met de video en het fotoverslag. De out-of-pocket kosten zijn, na overleg met de gemeente Groningen, zoveel mogelijk weggeschreven op de Groninger Ondernemers Academy 2023. Een aantal kosten wordt op 2024 weggeschreven, ditzelfde geldt voor de managementkosten.

 

Overige trainingen / bijeenkomsten:

  • 30 mei | Trends en Ontwikkeling in de Detailhandel (Banenwinkel)
    Tijdens deze preview ontbijtsessie in de Banenwinkel heeft Harry Bijl de aanwezigen middels een korte presentatie meegenomen in de laatste trends en ontwikkeling in de retail, horeca (incl. supermarktwezen). Waar staat de retail, welke kant gaat het op en wat zijn de meest belangrijke ontwikkelingen die spelen.
  • 12 juni | Bedrijfsopvolging (Banenwinkel)
    De kennissessie ‘Bedrijfsopvolging’ werd georganiseerd in de Banenwinkel in samenwerking met INretail en heeft zich gericht op ondernemers die hun bedrijf (op termijn) willen overdragen aan een opvolger. Tijdens deze bijeenkomst kregen deelnemers waardevolle inzichten en praktische tips over het proces van bedrijfsopvolging, inclusief juridische en financiële aspecten. De bijeenkomst heeft ondernemers geholpen om goed voorbereid en tijdig de toekomst van hun bedrijf veilig te stellen. Deze kleinschalige bijeenkomst werd als zeer goed beoordeeld, de opkomst was beperkt tot ongeveer 10 personen.
  • 3 juli | Betekeniseconomie, identiteit en consumentengedrag (Banenwinkel)
    Deze ontbijtsessie ‘Betekenis-economie, identiteit, consumentengedrag’ door Tom Kikkert heeft de veranderingen in de economie waar waarden en betekenissen steeds belangrijker worden voor bedrijven en consumenten verkend. Kikkert besprak hoe identiteit en persoonlijke waarden van consumenten hun koopgedrag beïnvloeden en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen. Hij benadrukte de verschuiving van puur economische transacties naar relaties die gebaseerd zijn op gedeelde waarden en gemeenschapsgevoel. Dit event bood inzicht in de rol van merken in het creëren van betekenisvolle connecties met hun klanten. Deze kleinschalige ontbijtsessie werd als zeer goed beoordeeld.
  • 8 oktober | Training Winkeldiefstalpreventie (Week van de Veiligheid)
    In de week van 7 t/m 11 oktober vond de Week van de Veiligheid plaats. In deze week is voor ondernemers, filiaalmanagers en medewerkers in de detailhandel de training Winkeldiefstalpreventie georganiseerd. Onder begeleiding van deskundige trainers van de organisatie “Andriessen Criminaliteitspreventie” zijn de aanwezigen meegenomen in de verschillende facetten van winkeldiefstal, dit met behulp van praktijkvoorbeelden, videobeelden en oefeningen. De training werd in samenwerking met Veilig Ondernemend Groningen (voorheen BBOG) en Platform Veilig Ondernemen (PVO) georganiseerd.
  • 4 november | Training AED / Reanimatie
    Deze AED training was een herhaling van eenzelfde training die in 2023 heeft plaatsgevonden. Tijdens de training werd uitleg gegeven over het functioneren van het hart, hoe een slachtoffer te benaderen en het controleren en het gebruiken van de AED. De training werd verzorgd volgens de richtlijnen van het Rode Kruis en gericht op praktijk aangevuld met bijbehorende theorie. De BHV Nederland AED/ Reanimatie training is voorzien van de BHV Nederland persoonscertificering welke één jaar geldig is. Dit houdt in dat deelnemers na afloop de persoonscertificering hebben verkregen in de vorm van een digitaal certificaat. De training werd georganiseerd in samenwerking met Veilig Ondernemend Groningen (voorheen BBOG).
  • 5 november | Veilig Ondernemen (Promotiedagen)
    Tijdens de bijeenkomst Veilig Ondernemen heeft Xander Koppelmans als ‘De Gehackte Ondernemer’ zijn echte verhaal verteld over hoe zijn bedrijf, zijn klanten en persoonlijke omgeving werden geraakt door een cyberaanval. Een cyberspecialist van de Politie regio Noord Nederland heeft de aanwezigen vervolgens meegenomen in hoe de Politie te werk gaat en aansluitend heeft Erik Rutkens namens Cyber Security Noord verteld wat je kunt doen om je te beschermen tegen cyberaanvallen en is er een game gespeeld. Deze bijeenkomst vond plaats tijdens de Promotiedagen in Martiniplaza en werd georganiseerd in samenwerking met Veilig Ondernemend Groningen (voorheen BBOG).
  • 12 november | Gastvrije binnenstad (Stratendiner)
    De bijeenkomst van 12 november kende een tweedeling qua onderwerpen. Gastspreker Milo Berlijn nam de aanwezigen in een korte theaterachtige setting mee in de wereld van gastvrijheid. Met veel humor en herkenbare situaties werden de aanwezigen vermaakt en tegelijkertijd werd het onderwerp gastvrijheid benadrukt. Marketing Groningen, in de persoon van Elsa Weelink, vertelde over de plannen van Marketing Groningen en de ontwikkelingen op het gebied van de vrijetijdseconomie. Tot slot volgde nog kort de ALV van de GCC, waarin een aantal basis onderwerpen besproken werden en stil gestaan werd bij de Transitiecommissie die in 2025 zich zal buigen over de wijze waarop de GCC zich in de toekomst wenst in te zetten.

Uitvoeringsprogramma

Onderscheidende binnenstad en inspiratie

We hebben ook dit jaar als stad opnieuw meegedaan aan de verkiezing ‘Meest Inspirerende Binnenstad’, die eens in de drie jaar georganiseerd wordt. Dit jaar stond de herinrichting van de Rodeweeshuisstraat en het Groot Handelshuis centraal tijdens onze inspanningen de award binnen te slepen. Op 11 april, de Dag van de Binnenstad, die dit keer in Veenendaal plaatsvond vond de uitreiking plaats. Helaas is Groningen niet in de prijzen gevallen. Het programma dat tijdens deze dag werd georganiseerd bood wel de nodige inspiratie en mogelijkheden tot netwerken.
Op 28 juni heeft de inspiratiereis naar Tilburg plaatsgevonden. Jaarlijks organiseert de GCC meerdere inspiratiereizen, maar deze was bijzonder vanwege de aanwezigheid van een tweetal wethouders en meerdere fractievoorzitters. Tijdens deze inspiratiereis werden de aanwezigen meegenomen in de werkwijze waarop in Tilburg samen wordt gewerkt (Centrummanagement & BIZ Vastgoed). Tijdens de stadswandeling werd ervaren hoe Tilburg bezig is op thema’s als zero-emissie, wayfinding, fietsen en scooters, parkeerbeleid, vergroening en andere relevante zaken. Er stond een kennismaking met wethouder Rik Grashoff (Openbare ruimte, mobiliteit, Onderwijs en Arbeidsparticipatie) en Bas van der Pol (Stedelijke ontwikkeling en Economie) op de planning, waarmee gesproken werd over de samenwerking met en vanuit de gemeente Tilburg. Tijdens een tweede wandeling werd kennis gemaakt met het dwaalgebied en de spoorzone, zogenaamde DNA gebieden. De dag werd afgesloten met een verdieping op City Marketing en hoe Tilburg is gekomen tot sfeergebieden en inmiddels werkt vanuit één duidelijk merk. Deze inspiratiereis werd als zeer waardevol ervaren door alle aanwezigen, mede ook vanwege de mogelijkheid om met elkaar te netwerken en bij te praten.
Op 18 november vond de tweede inspiratiereis plaats voor 2024 en wel die van Leiden. Beide plaatsen zijn historische steden, met een levendige binnenstad en met een uitstekende reputatie van gezelligheid. Beide hebben de oudste universiteiten van Nederland. Maar ze hebben nog iets bijzonders gemeen: zowel in Groningen als in Leiden werken ondernemers en stadsbestuur aan een verdere verbetering van de binnenstad. Het doel van de reis was ook om inspiratie op te doen voor de nieuwe binnenstadvisie die de Groningen City Club samen met zijn partners in Groningen tot stand wil brengen. De Groningse delegatie van zo’n twintig personen, bestond uit ondernemers uit de binnenstad, andere leden van de City Club, gemeenteraadsleden en wethouder Mirjam Wijnja. De Groningse delegatie werd op het Stadhuis in Leiden ontvangen door wethouder Fleur Spijker (D66) van economie. Ook kregen ze een toelichting van manager Gijs Holla van het Centrummanagement Leiden, dat zich er voor inzet om van de Leidse binnenstad “het beste belevingsgebied van Nederland” te maken. Daarbij wil dit centrummanagement ondernemerschap, cultuur, kennis en recreatie samenbrengen, en streven naar een bruisende en gastvrije stad met een unieke mix aan functies, waaronder winkelen, culinaire ervaringen, musea en culturele activiteiten.

Samenwerken: betrokken en verantwoordelijk

In de oorspronkelijke plannen zijn vier straten en gebieden in de binnenstad van Groningen (Zwanestraat, Astraat/Brugstraat, Folkingestraat en Oude Ebbingestraat) opgenomen, waar gewerkt wordt aan een gebiedsgerichte aanpak, om de straat (samen met ondernemers) levendig en aantrekkelijk te houden en maken.
Op 13 maart heeft een ontbijtsessie plaatsgevonden met ondernemers in de Zwanestraat, eenzelfde soort ontbijtsessie heeft op 10 april plaatsgevonden in de Astraat / Brugstraat. De ontbijtsessie die gepland stond op 23 april in de Folkingestraat hebben we door onvoldoende animo van ondernemers moeten cancellen. Tijdens de sessies is input opgehaald en zijn bijzonderheden benoemd. De uitwerking van alle ideeën en suggesties kan niet allemaal tegelijkertijd plaatsvinden. De gesprekken met ondernemers in de Zwanestraat hebben o.a. geleidt tot citydressing en aanbrengen hanging baskets. Voor deze aankleding is een separate subsidie aangevraagd om de out of pocketkosten te kunnen dekken.
Met de ondernemers in de Astraat zijn plannen uitgewerkt om enkele kleinschalige activiteiten te organiseren in het weekend van Winterwelvaart, denk hierbij aan een kerstman, steltenloop act, een win- en uitdeel actie. De kosten hiervoor zijn via een separate fondsaanvraag gedekt evenals via een eigen bijdrage door de ondernemers.
Naast deze gerichte activiteiten vindt er doorlopende (intensief) contact plaats met andere straatcollectieven. Denk hierbij aan Steentilstraat (oprichting vereniging), De Nieuwe Markten, Oude Kijk in ’t Jatstraat en anderen.
Om ondernemers in de gehele binnenstad bijeen te brengen, ideeën uit te wisselen en plannen te presenteren wordt jaarlijks tweemaal een stratendiner georganiseerd. Op 9 april stond de eerste op de planning. Tijdens het diner in het Feithhuis is gesproken over de koers van de GCC, zijn er waardevolle verhalen gedeeld vanuit de straten en kon men kennismaken met elkaar en met projecten zoals Lutje Lokaal. Op 12 november vond het tweede stratendiner plaats, zie ook de informatie eerder in dit verslag.

Aantrekkelijke en bereikbare binnenstad

Om te zorgen voor meer groen in de binnenstad, konden ondernemers in het verleden een geveltuintje laten aanleggen. De aanleg en beplanting werden betaald door de GCC (Ondernemersfonds) in samenwerking met de gemeente Groningen. Omdat we echter zagen dat het onderhoud niet overal hetzelfde niveau had hebben we in samenspraak met de gemeente Groningen een onderhoudscontract afgesloten voor de eerstvolgende jaren, zodat de kwaliteit van de beplanting gewaarborgd wordt. Deze kosten zijn gedekt via een separate subsidieaanvraag, projectmanagement was onderdeel van het uitvoeringsprogramma 2024.
Daarnaast onderhoudt de GCC nauwe contacten met Groningen Bereikbaar en laten we ons gedurende het jaar goed informeren over ontwikkelingen rondom de Zuidelijke Ringweg. Inmiddels is deze opgeleverd en in de aanloop naar Operatie Ring Zuid hebben we op 13 februari een online Check-in Operatie Ring Zuid georganiseerd. Tijdens deze online sessie werden geïnteresseerden bijgepraat en geïnformeerd.

Duurzaamheid & Circulariteit

Samen met Groningen Werkt Slim spreken we over de mogelijkheden om de binnenstad te verduurzamen en attenderen we ondernemers op subsidies. In recente overleggen hebben we besproken hoe de samenwerking nog beter kan plaatsvinden, met de herziene focus vanuit GWS.
Als GCC zijn we betrokken bij de gesprekken en het onderzoek naar een vervolg op het project ULaaDS, over duurzame deelvoertuigen. Dit met het oog op de emissievrije binnenstad per 1 april 2025. Daarnaast zijn we nauw betrokken bij de informatievoorziening hierover naar ondernemers. Op 25 maart heeft de gemeente hierover een informatiesessie georganiseerd.
Verder zijn we in samenwerking met G-ROND en Groene Groninger een project gestart, waarin we analyseren welke afvalstromen er zijn in de binnenstad en welke incourante goederen zich laten lenen voor een andere bestemming. Net voor de zomer heeft in een bredere bijeenkomst de pitch plaatsgevonden voor dit onderzoek, op dit moment vindt de uitvoering plaats en het rapport hierover wordt verwacht in Q3. De focus van het onderzoek ligt op het in kaart brengen van (incourante) voorraden en tegelijkertijd wordt, mede op verzoek van andere trajecten die spelen op dit thema, een algehele scan gemaakt van geselecteerde ondernemers om achteraf te kunnen bepalen hoe deze ondernemers om gaan met de afvalstromen die er zijn.

Onderwijs / Arbeidsmarkt / Oriëntatie

Al enkele jaren neemt de GCC het voortouw om MBO en HBO bij elkaar te brengen, om te komen tot een projectmatige inzet van studenten. Op 20 maart, 17 september en 10 december heeft er een bijeenkomst plaatsgevonden met docenten, teamleiders en programmamanagers vanuit de MBO en HBO instellingen gericht op retail, marketing en bedrijfsvoering. Naast uitwisseling van ideeën staat ook de kennismaking met de binnenstad op het programma en deelt de GCC haar plannen. In 2024 lag de nadruk op de samenwerking tussen het Drenthe College, Alfa College en Noorderpoort en het bedrijfsbureau dat nog wordt opgericht. Vanuit GCC hebben we ingezet op aansluiting op projecten als Banenwinkel en het verkennen van de mogelijkheden van een leerlab.

Uit de verschillende contacten zijn inmiddels een tweetal projecten voortgekomen:

  • Retail Safari Noorderpoort
    Dit betrof een stadssafari voor ongeveer 60 eerste, tweede en derdejaars studenten als onderdeel van de introductieweek. In totaal hebben 7 ondernemers hieraan meegewerkt en hun winkel beschikbaar gesteld voor vragen en het uitwisselen van relevante kennis en ervaring.
  • Maatschappelijk project Menso Alting
    Op 16 september is de start gegeven aan een project met 30 studenten van Menso Alting. Deze voornamelijk eerstejaars studenten hebben in groepen samengewerkt aan een tweetal projecten. Een kerstmarkt en de uitgifte van kerstpakketten. De GCC is betrokken geweest bij alle voorbereidingen van beide activiteiten.

Verder is in Groningen de Banenwinkel gevestigd gedurende 6 weken, startend op 30 mei 2024. Hierbij werd intensief samengewerkt met de gemeente Groningen, Werk in Zicht, INretail en andere partijen. Het doel van deze banenwinkel was het stimuleren van de match tussen werkzoekenden en ondernemers. Daarnaast stond kennisverrijking en algehele inspiratie voor de branche detailhandel & horeca centraal. De out of pocket kosten van deze banenwinkel zijn via een separate fondsaanvraag en bijdrage Werk in Zicht gedekt. De managementkosten zijn onderdeel van het uitvoeringsprogramma 2024 en ruimschoots overschreden. De reden hiervan was onvoldoende projectleiding vanuit Werk in Zicht en de organisatie van allerlei side events. Denk hierbij aan het Mode event, het horeca event en de netwerkborrel.

  • Retailsafari Alfa College in de Week van de Duurzaamheid (week 41)
    Op verzoek van het Alfa College is er een retailsafari georganiseerd voor docenten en medewerkers. Ferrick van Dongen heeft deze tour namens de GCC uitgevoerd.

Innovatief en lokaal ondernemerschap

Voor nieuwe ondernemers in de binnenstad werken we op dit moment een gratis toolkit uit. Deze toolkit moet ervoor zorgen dat ondernemers zich snel welkom voelen in de stad en weten welke initiatieven er zijn en waar ze zich kunnen melden voor specifieke informatie en kennis. Oplevering staat gepland voor maart / april 2025.
In samenwerking met Lutje Lokaal is ook weer de Stadsgids gerealiseerd, met daarin alle deelnemers van Lutje Lokaal. Daarnaast wordt de laatste hand gelegd aan een ‘event/bijeenkomst’ op 22 oktober voor lokale (kleinere) ondernemers. Centraal tijdens dit event/bijeenkomst staat de ontmoeting met elkaar en de uitwisseling van kennis en ervaring.
Als Groningen City Club zijn we dit jaar in gesprek gegaan met Lutje Lokaal om te komen tot een nadere samenwerking, waarbij de gedrevenheid en eigenzinnigheid van Lutje Lokaal blijft behouden, maar wel als onderdeel van de Groningen City Club. Een preadvies vanuit een notaris is inmiddels afgegeven en gesprekken hierover zullen naar verwachting begin volgend jaar worden afgerond.
Op 22 oktober heeft een event / bijeenkomst lokale ondernemers plaatsgevonden met als doel kleinere ondernemers samen te brengen, kennis met elkaar te maken en input op te halen over lopende uitdagingen en wensen / behoeften. De bijeenkomst werd goed bezocht en had vooral ook een hoog ‘fun-gehalte’ wat door iedereen als erg prettig is ervaren.

Maatschappelijk ondernemen

De GCC is al enkele jaren ook maatschappelijk en sociaal actief. Samen met Omarm Groningen en Quiet Groningen zijn er in het verleden uiteenlopende goede doelen-acties georganiseerd, zoals bijvoorbeeld een Sinterklaasfeest. Ook worden er jaarlijks activiteiten georganiseerd voor het Beatrix Kinderziekenhuis in samenwerking met Donar. Dit jaar is in samenwerking met Menso Alting gewerkt aan een tweetal activiteiten (zie ook de informatie hierover onder het kopje Onderwijs / Arbeidsmarkt / Oriëntatie).

Maatwerkprogramma’s ondernemerschap

Ondernemers die behoefte hebben aan een coaching kunnen gebruik maken van een financiële regeling. Daarmee kunnen zij professionals inhuren om mee te denken, en te fungeren als sparringpartner voor hun bedrijf en ontwikkeling als ondernemer. Een kleine eigen bijdrage wordt gevraagd. Inmiddels zijn er meerdere ondernemers die zich hebben gemeld en de regeling loopt nog door tot het einde van dit jaar. De out of pocket kosten voor dit project worden via een separate subsidie gedekt. Projectmanagement is onderdeel van het uitvoeringsprogramma.
NB. Met de gemeente Groningen is inmiddels overeengekomen dat de regeling wordt verlengd tot aan de zomer van 2025. Daarnaast wordt de eigen bijdrage voor ondernemers verlaagd van € 500,- naar € 200,- en wordt daarmee de projectbijdrage verhoogd van € 2.000,- naar € 2.300,-.

Naast bovengenoemde onderwerpen is en wordt er door de Groningen City Club hard gewerkt aan o.a.:

  • Evenementen: denk hierbij aan de Bloemenjaarmarkt, de Tag der Deutsche Einheit, 050&Mode, Zomer- en Winterprogrammering, Paashazen, Sinterklaas en meer;
  • Gastvrij Groningen: als onderdeel van de werk- en stuurgroep zijn we nauw betrokken geweest bij de uitvoering van dit actieprogramma gericht op het organiseren van kleinschalige geluksmomenten in tijden van overlast door werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg. Daarnaast zijn we als ondernemend Groningen in gesprek over het opzetten van een City Marketing organisatie;
  • Sfeerverlichting: de vele spankabels in de binnenstad van Groningen zijn eigendom van de Groningen City Club. Jaarlijks organiseren wij ook de sfeerverlichting die aan deze kabels wordt bevestigd. Dit jaar hebben we ook ruimte gemaakt voor City Dressing (zie ook elders in deze rapportage);
  • Brass Experience: een vrolijk event in de zomerperiode waarbij internationale brass bands de stad hebben bezocht. We hebben hierbij in de aanloop naar dit event dankbaar gebruik gemaakt van deze brass bands en organiseerden op diverse momenten en locaties leuke sfeer verhogende activiteiten;
  • Herijking van de Groninger Ondernemers Agenda: enkele jaren geleden heeft de Groningen City Club een vertaling gemaakt van de landelijke Retail Agenda naar een Groningse variant. In opdracht van de GCC is door Broekhuis en de Rijs Advisering een analyse gemaakt van de verschillende werkzaamheden en thema’s welke door de GCC worden opgepakt en uitgevoerd. Dit rapport zal het uitgangspunt zijn voor een toekomstig uitvoeringsprogramma.
  • Klankbordgroepen, Economische Koepel en Ondernemersfonds Groningen: de Groningen City Club is in meerdere klankbordgroepen vertegenwoordigd en heeft zitting in de Economische Koepel en het Ondernemersfonds Groningen. Vanuit deze laatste organisatie is de Groningen City Club ook verantwoordelijk voor het toewijzen van de jaarlijkse fondsmiddelen in de binnenstad (+/- 550K);
  • Data: voor het goed functioneren van een binnenstad en het maken van de juiste keuzes qua evenementen en andere projecten is het van groot belang dat goede data over bezoekersaantallen beschikbaar is. Hierover vindt overleg plaats op landelijk niveau, maar ook binnen en met de gemeente Groningen;
  • Cultuur: na het succes van de Gianni Versace Weken begin 2023 en Sounds Like Groningen eind 2023 vinden doorlopende gesprekken plaats over de wijze waarop we cultuur meer kunnen verbinden met de binnenstad ondernemers. Denk hierbij aan organisaties als het Groninger Museum of het Forum. De vertaalslag van lopende en nieuwe exposities naar ondernemend Groningen kan op vele manieren, groot of klein. Op dit moment speelt de nieuwe campagne van Marketing Groningen eee belangrijke rol.

Foto: Karolina Grabowska